Monday, May 26, 2008

lebah dan madu #5

aku baru je pulang dari k.terengganu..sampai round 2030pm..
..tetapi, dalam perjalanan pulang ,aku yang memandu..
jadi memnag aku pecutla 140-150km/h..naseb badan sebab ayahku tidur..
aku hanya ingin sampai cepat..tak sabar2 utk berjumpa si dia..
walaupun aku sedar dgn msg2 nya.."i x janji k?"..itu sudah cukup
untuk fikiranku terbang melayang jauh..

sudahla kami singgah di kuantan..rumah org tuanye..
sengaja aku memasuki dapur utk curi2 tgk ape yg mama sedang buat..
tgh prepare soto rupenye..tulang empat keratku memang jadi ringan gile la kan..
"makcik, yg ni saya bawak gi depan k?"kata ku sambil angkat semangkuk tauge yg mmg aku x suke..
ibu tersenyum senyum sipu kepadaku..yela,kat umah mane nak wat keje..
ni tetibe wat baek pulak..haha..

biarkan..asal dapat tambat kembali hati org tuanye yg sudah terguris akan perbuatanku..
aku menghantar sms pada si dia.."i kat umah u ni..haha"
tak lame kemudian si dia menelefon aku..alangkah gembire tak terkate hati ini bile nombor 012-xxxxxxx muncul di n82 ku..

..sepertinye dia ingin mengetahui ape yg terjadi di rumahnye..
dengan selambe aku pancing"mlm ni kite jumpe, i cite la kat u"..
tak sabar rasenye untuk mencuri kembali hatinye..
dia bersetuju utk keluar dgnku setelah dipakse oleh budak baek..

..kami menghala ke ampang utk jemput saudara SHINTA..
aku berhentikan kereta seketika sementara saudara ku ini sampai..
"u, jomla sembang kat luar jap"kata ku.."taknak lah!"si dia bersuara..
aduh, hampa dan kecewa..muke pun sudah setebal tembok cina..

sekali lg aku mencube.."u, mehla sembang2 ngan i" aku mencube naseb sekali lg..
dia tidak bersuare..hanye membuke pintu kereta seperti bersetuju dgn permintaanku..

aku: "i ade surprise ni tuk u..i ade bwk birthday present yg i janji nak bg thn lepas"
si dia: "mane, mane"
aku: "ooo,ckp je nak bg hadiah,laju je..kalo anta msg tu, lmbt je reply.."
..aku tertawa..tp si dia menarik muke..mungkin malu..
aku:"ala, i maen2 je..jap ek i amek"
lalu aku keluarkan plastik al-ikhsan yg didalamnye terdapat kotak nike..

aku: "u suke tak?"
si dia : "suke, suke..mesti mahal kan?kalo i tak terime camne?"
..aduh,hancur hatiku dgr si dia ckp camtu..tp biasela..saba bro..
aku: "jgnla camtu, i kan dah janji..lgpun u dah byk bg i barang"
si dia terdiam..
aku: " meh i pakaikan utk u..u bukak selipar yg lame k"
si dia: "hey, selipar ni pun baru tau!"
aku: "sorry my dear,tp pakaila hadiah i ni..bkn senang nak jumpe kan"

..lalu aku menyarungkan sandal yg baru ku beli untuknye
terase mcm kerja kat kedai kasut la pulak kan..
..memang padan la ngan kaki dia..sempat aku mencelah "kalo dah jodoh tak kemane"
si dia memandang aku dgn pandangan tajam..mungkin bersetuju ,mungkin tidak..

aku: "u,jgn pijak air tu..sandal baru tu.."
si dia: "okla, i boh balik dalam koyak la camtu. i pakai balik selipar i "
aku: "okokokok...sorry sorry..."
kemudian kami pi makan..
..malam itu memang aku menghambakan diri ..
..hatinye perlu ku kemaskan semula..
aku mengaku memang aku banyak memalukan diri sendiri..
tapi biarlah..if thats what it takes..

tapi aku sedar, si dia sudah pun berpunye..
namun ku tahu, hatinye masih ada pada ku..
perjalanan kami masih jauh..aku punye mase dan waktu..
aku meminta supaya si sia menerima saje segala perbuatan baikk ku biarpun dia menyangka
aku hanya berlakon teater..
terima kasih atas kesudianmu..walau hanya dgn 1 sms sehari
..panggilan yg tidak dijawab olehmu..kamu masih mengingatiku..

"U have to be SELFISH bro" kate shinta kepada ku...

No comments: