Tuesday, June 3, 2008

SEMANGAT kerja

Aku menjemput sahabat dari tadika di stsn lrt.
Dia lapar jadi kami pergi mencari tempat menjamah.
Kebetulan ada rakan lama yg baru bekerja di situ.
Sambil makan, sambil jumpe rakan lama.

Kedainya exklusif. Poket tgh kering. Aku menghantar sms.
"macam mahal je weyh kedai ko ni"..sebentar dia reply "takdela biase2 je"
Barulah aku brani melangkahkan kaki. Tiba2 dia dtg. Aku ingat dia hanyalah waiter biase.
Salah seorang pekerja di situ memanggilnye BOS. Aku heran . Dia tersenyum.
Mungkin berbangga dgn title itu.

Barulah dia ngaku yg sebenarnye dia sudah menjadi pengurus di situ.
Ape lagi, makanan free la yg aku mintak. Sykur rezeki aku malam itu.
Dulu, kami same2 menghantar pizza. Hantar ke rumah yusof haslam dan elly suriati.
Mereka selalu bg duit merah sbg tip.
Tp sekarang sudah jadi pengurus restoran. Syabas aku ucapkan.

Tujuan sebenar harus aku selesaikan. Membeli kasut utk kerja.
Beli di uptown aje. Kasut kulit hitam. Rugi pulak tak bawa balik safety boot dari samudera.
Takpela. Rm 45. Itu la kepingan terakhir dalam walletku.
Orang kate, "to make money, u must spend money"
Betul juge kot. Modal sebelum aku memulakan kerja jumaat ini.

Si dia? aku menghantar sms. Tgh makan rupenye. Bagusla. Skuang kurangnye dia makan.
Terhenti di situ saje. Aku tak mahu memanjangkan pesanan.
Cukupla untuk malam ni. Aku sangat lega malam ini. Dapat juga aku berkata kata dengannya.
Terima kasih daun keladi.

No comments: